mandag 14. februar 2011

Chicken Bombay

 

Denne delilige retten lærte jeg av en god venninne,  i studietida.
Den er nokså rask og lettvint. Jeg lager den på slump, så oppskriften blir ca. slik:

ca. 1 kyllingfilet pr. person, delt i biter
 1 lite fedd hvitløk pr.person
 1/2 løk pr. person
1 boks soyafløte til 2-4 kyllingfileter (spe med vann evt. mer fløte)
Karri etter smak (2 ts er en start)
Ingefær (frisk eller pulver) etter smak
Evt. litt buljong

Stek kyllingbitene i litt olje, tilsett ganske snart hvitløk og noe av krydderet slik at smaken får festet seg. Så tilsettes soyafløten og dette koker inn med noe mer krydder/ hvitløk. Sausen kan gjerne bli gul. Tilsett også buljong og/eller spe med vann. Mot slutten tilsetter jeg løken. Den kan også surres tidligere hvis den skal bli mer gjennomstekt og søt. Kan også tilsette spinat (hakket fersk type, eller frossen).
Smak så til med karri, salt og ingefær. Serveres med ris.
Soyafløte (f.eks. merke:  Alpro eller Provamel) kjøper jeg i matbutikken. (Til denne retten bruker jeg ikke den som kan piskes.)



illustrasjonsfoto: via google

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar