tirsdag 15. februar 2011

Scones med spelt


Foto: Krusehuse'/ eget

Her i Krusehuse' spises det scones i tillegg til knekkebrød. Vi baker etter denne oppskriften, som jeg har lært av min kjære mamma.

3 kaker (= 12 biter på størrelse med rundstykker)

9 dl speltmel (både fin og grov type er godt)
2,5  ts bakepulver
1 - 2 ts salt
3 - 4 dl vann
1 god klunk olje

Ha i mer vann hvis deigen er tørr. Den kan godt være omtrent som en gjærdeig, men kanskje litt bløtere/ løsere. Jeg bruker en stor sleiv for å legge deigen i 3 emner på stekeplaten. Så har jeg litt olje på hendene, slik at jeg kan forme emnene til 3 jevne kaker (2 - 4 cm høye).
Deretter bruker jeg slikkepotten (evt. med mel på) for å rute kakene. Jeg skjærer halvveis igjennom mens jeg deler dem i 4. Til slutt prikker jeg dem med en gaffel.

Stekes på 225- 250 grader i ca. 10 minutter!


At det ikke brukes gjær i Scones har to klare fordeler  (for meg i alle fall) : ingen heving i bakeprosessen, og en fornøyd mage!

Disse er jo best ferske! Men jeg deler også ofte en bit i to, og har det i brødrister. Kan fint fryses!


.

2 kommentarer:

  1. Ser herlig ut! Har du prøvd havregryn i sconsene? Jeg prøvde en oppskrift som ga de aller beste sconsene, saftige og gode!. Har nettopp oppdaget bloggen din, masse fint å lese her, gleder meg til å følge deg videre :)

    SvarSlett